Main menu

Pages

السعيد من اهتدى بهداية ربنا وحط كل حاجة في حجمها - مصطفى حسني بالفيديو

السعيد من اهتدى بهداية ربنا وحط كل حاجة في حجمها - مصطفى حسني بالفيديو

السعيد من اهتدى بهداية ربنا وحط كل حاجة في حجمها - مصطفى حسني بالفيديو
السعيد من اهتدي بهداية ربنا وحط كل حاجه في حجمها


بسم الله الرحمن الرحيم والحمد لله والصلاة والسلام علي سيدنا رسول الله صلي الله عليه وعلي اله وسلم ‘ يوم جديد من الايام ربنا سبحانه وتعالي يفتح القرآن في قلوبنا باحثين عن رساله من الله.


رساله لمن اتبع الهوي

رساله النهارده هي رساله للجميع معرض ان يسقط في فخ الهوي‘رساله النهارده الي متبع الهوي ‘ المعادله بتقول ان الله سبحانه وتعالي رب العالمين خلق الانسان وخلق له جنه عنده فيها ما لا خطر علي قلب بشرونزل الانسان الدنيا دار العباده والاختبار.

 وقاله هنزلك هدي وحي من عندي علشان ينظم لك حياتك علي مراد الله سبحانه وتعالي ‘ فلو عشت علي مراد الله سبحانه وتعالي  ترجع للجنه من غير حساب دار الانبساط والسعاده والمتعه‘ولان ربنا حنين علينا جعل لنا في الدنيا رغبات وشهوات حتي نستمتع فيها ايضا.

الحسد المزموم

الحسد المزموم هو تمني زوال النعمه من فلان وانها تجيلي

الحسد المحمود


 الحسد المحمود هو تمني ان انا ابقي زي فلان دون زوال النعمه منه‘ يطلق عليه في اللغة اسم 'الغبطه'  وده اوصي بيه رسول الله في حاجتين :-

الشخص اللي ربنا سبحانه وتعالي علمه القرآن وهو عمال يتلوه آناء الليل واطراف النهاروالشخص اللي ربنا اداله الفلوس فعمال ينفق علي المحتاجين ويفتح البيوت. 


معني 'الغبطة' في اللغة


الغبطة: ان تتمنى ان تكون مثل فلان بدون زوال النعمه التي تحسده عليها اي تكون مثل المثلين الأتيين وان تحسدهم عليها ولكن بدون زوالها اي تكون مثلهما.

 الشخص اللي ربنا سبحانه وتعالي علمه القرآن وهو عمال يتلوه آناء الليل واطراف النهار

والشخص اللي ربنا اداله الفلوس فعمال ينفق علي المحتاجين ويفتح البيوت 



الحسد فى اللغة: تمنى زوال النعمة من الغير.




 الغبطة هى أول درجة من درجات الحسد فينبغى على الانسان ان يعالج نفسه ولا يطلق لها العنان لان بين الغبطة والحسد شعرة.الحسد مرض نفسى يؤذى الحاسد وضرره على الحاسد أكبر من ضرره على المحسود غالباً. لذلك امرنا الله تعالى ان نتحصن ونستعيذ به من شر الحاسد




أعوذ بالله العلى العظيم من شر الحاقدين ومن شر الحاسدين ومن شر العائنين ومن شر الناظرين ومن العاشقين ومن شر الساحرين والشياطين.

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته


Comments